Прве године живота су најважније за физички, емоционални и интелектуални развој детета, јер се тада стварају темељи за цео живот. У раном детињству се покрећу и успостављају обрасци понашања, вештина и учења.
Не пропустите прилику да читате на глас свом дету бар 15 минута сваког дана. Тако подстичете дете да размишља, учи језик и успостваља блиске односе са другима.
Препоруке родитељима – ЧИТАЊЕ ДЕЦИ
ЗАМИСЛИТЕ… САМО 15 МИНУТА ЗАЈЕДНИЧКОГ ЧИТАЊА ДНЕВНО ОМОГУЋАВА ДЕТЕТУ ДА СЕ СУСТЕРНЕ СА МИЛИОН РЕЧИ ГОДИШЊЕ. |
Читање деци
- Подстиче развој говора и језика
- Подстиче развој логичког и критичког мишњеља
- Негује осећање сигурности и привржености
- Деца стичу вештину комуникације
- Имају боља школска постигнућа….
„Читање подстиче бебу да гледа, показује, додирује и одговара на питања – а све то подстиче способности за дружење, размену емоција и размишљање. А ваша беба развија језичке вештине имитирајући гласове, препознајући слике и учећи речи“, поручује Уницеф.
Али можда је најважнији разлог за читање наглас то што се тако успоставља веза између онога што беба највише воли – глас и близину родитеља – и књига. А ако бебама и деци читате често са радошћу, узбуђењем и присношћу, они почињу да повезују књиге са срећом – и тако се „рађају“ нови читаоци.
„Како дете расте, тако ће почети и само да тражи одређене приче. Занимљиво је да деца уживају у већ познатим садржајима и да за њих чињеница да знају како се прича завршава заправо представља предност. Нека вас не мрзи да и по двадесет пута прочитате исту бајку, све док је детету то занимљиво и радује га“, наглашава Уницеф.
Важно је кад читате да то не радите незаинтересовано, већ пробајте да се унесете у причу.
Приликом читања мењајте гласове, опонашајте звучне ефекте и наглашавајте смешне делове у причи. Слободно додајте гестикулацију или укључите неку од дететових играчака да глуми неки од ликова.
„Како дете не би било само пасивни слушалац, постављате му питања, укључите га у причу или га позовите да препозна јунаке на илустрацијама.
За сасвим малу децу одличне су и књиге које подстичу друга чула – оне са звуцима, различитим текстурама и материјалима које дете може да осети под прстићама“, закључује Уницеф.
Не заборавите, сваки тренутак је важан за развој детета
Како да се играте са дететом после читања?
Заједно са децом смишљајте нове називе приче. Дајте ликовима нова имена, измишљајте речи, стварајте заједно.
Можете заједно да измислите и наставак приче или другачији завршетак.
Дозволите детету да само исприча причу, гледајући у илустрације.
Корисно је и забавно, да ви и дете замислите да сте неки лик из приче. Можете осмислити дијалог и одглумити га.
Можете нацртати ликове и неки део из приче.
Дете може да осмисли кореографију за плес која би пратила део приче. Може да смисли и музику и да је отпева, да смисли песму и да је одрецитује или отпева.
Можете замислити лик из приче. Опишите лик без именовања, а дете треба да погоди кога сте замислили. Замените улоге.
Дете може да замисли лик, а ви, постављањем питања треба да погодите кога је дете замислило. Затим замените улоге.
Пантомимом покажите неки део из приче. Дете треба да погоди шта показујете, а затим можете заменити улоге.
Можете заједно да саставите питања за писца или лик, по избору. Ви будите новинар, а дете писац, па замените улоге.
Ово су неке од идеја. Будите креативни.
Извор:
Сајт УНИЦЕФ-а