Зашто је за дете ЗАЈЕДНИЦА важна и на које начине се вртић и заједница повезују?

You are currently viewing Зашто је за дете ЗАЈЕДНИЦА важна и на које начине се вртић и заједница повезују?

Зашто је за дете ЗАЈЕДНИЦА важна и на које начине се вртић и заједница повезују?

Заједница директно, а преко породице индиректно, обликује услове и начине одрастања детета. За дете је заједница пре свега његово непосредно окружење –породица, суседство, родбински систем, вртић и друге установе и институције које оно посећује и у њих се укључује, попут дома здравља, продавнице, отворених простора (парк, игралиште, двориште), играонице, библиотеке, позоришта за децу. Још пре него што овлада ходом и говором, дете је заинтересовано за различите врсте доживљаја и искустава која му пружају нова окружења. Тиме оно развија нова знања, осећање припадништва и заједничког социјалног учешћа, као и властите вредности и идентитет.

Како изгледа вртић повезан са заједницом

  • ресурси и простори у заједници се користе за реализацију различитих активности (отворени простори, институције образовања, културе и спорта…);
  • деца и васпитачи учествују у различитим дешавањима у локалној заједници (прославе, фестивали, акције…);
  • организују се манифестације у које се укључују чланови локалне заједнице (представе, изложбе, перформанси, промоције…);
  • локалне привредне и услужне организације (фабрике, занатске радње, банке, тржни центри…) су места реализације програмских активности или учествују у активностима у вртићу;
  • локалне привредне и пословне организације учествују у финансирању појединих активности и акција, опремању и набавци потрошних материјала;
  • информације о предшколској установи и програму су доступне у локалној заједници (нпр. у библиотеци, пошти, дому здравља, месној заједници, локалним медијима);
  • повезује се са другим образовним програмима и организацијама везаним за образовање деце и рад са породицом, укључујући организације родитеља;
  • омогућава породицама повезивање са другим услугама и програмима у локалној заједници који су потребни породици;
  • сарађује са школом кроз узајамне посете, организовањем заједничких активности и акција и разменом информација: у сарадњи са школом и другим установама у заједници, благовремено информише и припрема родитеље и децу за прелазак из вртића у школу; заједно са школом организује различите програме, активности и акције које повезују практичаре, децу и родитеље из вртића и школе (спортскорекреативни програми, уметничке радионице, програми пријатељства, прославе, фестивали, представе, изложбе, перформанси); остварује узајамне стручне посете и размене информација о програмским активностима, обезбеђујући континуитет у образовном контексту усклађивањем физичког окружења, стила комуникације и педагошког приступа; размењује податке којима се обезбеђују правовремене информације о различитим програмима подршке за децу и родитеље којима је потребна додатна образовна подршка и/или други видови подршке.

(Основе програма предшколског васпитања и образовања Године узлета)